PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

Projecte artístic i educatiu pioner a Catalunya

Durant aquest curs escolar 2015-2016 L’Escola Simeó Rabasa de Martorelles posa en marxa el projecte “L’Òpera a l’escola” amb la coordinació de La Nave Va teatre i el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Dins de l’aposta artística realitzada pel centre amb el teatre des de fa més de 20 anys, aquest nou projecte de “l’Òpera a l’escola” suposa un nou repte artístic i musical que permetrà els/les alumnes de 5è de primària representar una òpera participant del procés creatiu amb la col·laboració de dos ARTISTES professionals externs procedents de la dramatúrgia i la direcció escènica, i de la composició musical.

Projecte Innovador

“L’Òpera a l’escola” és molt més que un projecte artístic. Incorpora elements molt innovadors en la seva metodologia i en el seu plantejament pedagògic, permet adquirir competències bàsiques de forma motivadora i enriquidora.

Els artistes aniran a escola cada setmana i treballaran en equip amb els mestres del centre i els alumnes.

Adquireix una especial rellevància el fet que la dramatúrgia i la partitura de l'òpera la creen els artistes, des del material sorgit de la recerca dels nens. Aquest material serà fruit d’un treball tri direccional entre el “procés dramàtic”, la recerca sonora musical i la plàstica, creant partitures gràfiques que facilitin la implicació dels nens.

També és important destacar d’aquest projecte la visió de l'art com a agent transformador, composta per tres grans vessants; la social (el nostre rol en el col·lectiu i les necessitats que sorgeixen de l'individu), l'educativa (aprenentatges i descobriments sobre un mateix i les relacions humanes) i l'artística (el canvi de mirada, despertar la sensibilitat). Aquestes 3 vessants són les que engegarem en aquest procés, ja que entenem que és indispensable que el procés artístic promogui a l'acció i la reflexió. L'art té com a missió important la d'obrir interrogants que ens replantegin el nostre rol al món i la forma de millorar-lo.

Un altre aspecte significatiu és que l'escola ha emmarcat aquesta proposta d'òpera com a projecte interdisciplinari de centre. D'aquesta manera es vinculen tots els alumnes i professors amb activitats paral·leles i complementàries, per apropar-se al procés creatiu i al món de l'òpera des de diferents angles.

Exhibició del projecte

El projecte per aquest curs escolar 2015-2016 finalitzarà amb la presentació i exhibició d’un espectacle d’òpera durant els mesos d’abril i maig. Es realitzaran diverses actuacions a El Celler de Carrancà de Martorelles per a escoles de la zona, famílies, veïns i veïnes i al Centre Cultural de Granollers per a escoles de la comarca.

divendres, 5 de febrer de 2016

SESSIÓ 17

Avui tothom anava mudat, com per anar a l’òpera; corbates, pentinats, vestits… (Forma part de la setmana del Carnestoltes). Com fem habitualment, hem començat ballant amb cercle. Han demanat posar una cançó concreta i han saltat amb moltes ganes. El grup estava més alterat que en altres ocasions, es notava a les dinàmiques prèvies. Sofia ha anat a cantar una part d’una nova cançó amb Sandra i Eduardo. Algunes persones han tornat a preguntar si tothom anirà a cantar sol, però he recordat que tothom cantarà coralment, però individualment, només els que volen fer-ho. 
Hem tornat a treballar l’escena de l’entrada al bosc, però aquesta vegada sense elements, fent servir només els cossos. He fet tres grups i han presentat diferents propostes d’il·lustrar teatralment un grup que entra en un bosc de nit. Totes les propostes han sigut interessants.

L’Andrea tenia mal d’orella i ha estat fent fotos una estona, després ha marxat a casa. En Sergio i en Daniel Gómez han anat a fer percussió amb l’Eduardo i la Sandra.

Hem començat la primera escena afegint alguns canvis en el text. Diferents persones que no volien parlar, han canviat d’idea i han demanat tenir text. Llavors hem creat frases noves i hem fet algunes modificacions.  El grup, en general tenia poca paciència per incloure les noves parts.  He convidat al fet que no participés qui no volgués i els he donat l’opció d’anar al pati. Dues persones han marxat. Hem seguit treballant l’escena fins que hi ha hagut un altre conflicte i que ha provocat molta dispersió. Llavors he dit que fèiem pausa de 5 minuts per a tothom. Aquí el grup s’ha dividit en els que volien fer la pausa i els que no. 


Hem parlat d’aspectes de l’obra i després hem fet el termòmetre de valoració. On la majoria de comentaris eren cap a l’actitud dels altres i no d’ells mateixos. Hem de reforçar l’esperit grupal. Les sessions són intenses i  de vegades, com avui hi ha moments que sorgeixen les diferències. És una línia fràgil que hem que cuidar.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada