PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

Projecte artístic i educatiu pioner a Catalunya

Durant aquest curs escolar 2015-2016 L’Escola Simeó Rabasa de Martorelles posa en marxa el projecte “L’Òpera a l’escola” amb la coordinació de La Nave Va teatre i el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Dins de l’aposta artística realitzada pel centre amb el teatre des de fa més de 20 anys, aquest nou projecte de “l’Òpera a l’escola” suposa un nou repte artístic i musical que permetrà els/les alumnes de 5è de primària representar una òpera participant del procés creatiu amb la col·laboració de dos ARTISTES professionals externs procedents de la dramatúrgia i la direcció escènica, i de la composició musical.

Projecte Innovador

“L’Òpera a l’escola” és molt més que un projecte artístic. Incorpora elements molt innovadors en la seva metodologia i en el seu plantejament pedagògic, permet adquirir competències bàsiques de forma motivadora i enriquidora.

Els artistes aniran a escola cada setmana i treballaran en equip amb els mestres del centre i els alumnes.

Adquireix una especial rellevància el fet que la dramatúrgia i la partitura de l'òpera la creen els artistes, des del material sorgit de la recerca dels nens. Aquest material serà fruit d’un treball tri direccional entre el “procés dramàtic”, la recerca sonora musical i la plàstica, creant partitures gràfiques que facilitin la implicació dels nens.

També és important destacar d’aquest projecte la visió de l'art com a agent transformador, composta per tres grans vessants; la social (el nostre rol en el col·lectiu i les necessitats que sorgeixen de l'individu), l'educativa (aprenentatges i descobriments sobre un mateix i les relacions humanes) i l'artística (el canvi de mirada, despertar la sensibilitat). Aquestes 3 vessants són les que engegarem en aquest procés, ja que entenem que és indispensable que el procés artístic promogui a l'acció i la reflexió. L'art té com a missió important la d'obrir interrogants que ens replantegin el nostre rol al món i la forma de millorar-lo.

Un altre aspecte significatiu és que l'escola ha emmarcat aquesta proposta d'òpera com a projecte interdisciplinari de centre. D'aquesta manera es vinculen tots els alumnes i professors amb activitats paral·leles i complementàries, per apropar-se al procés creatiu i al món de l'òpera des de diferents angles.

Exhibició del projecte

El projecte per aquest curs escolar 2015-2016 finalitzarà amb la presentació i exhibició d’un espectacle d’òpera durant els mesos d’abril i maig. Es realitzaran diverses actuacions a El Celler de Carrancà de Martorelles per a escoles de la zona, famílies, veïns i veïnes i al Centre Cultural de Granollers per a escoles de la comarca.

dimecres, 27 de gener de 2016

SESSIÓ 16

Avui ha estat una sessió molt completa. El grup ha començat molt concentrat i amb ganes. Després de ballar i fer un treball de moviment coral hem repassat l’inici de l’obra sense donar gaires pautes i ha sortit molt bé de ritme. Les persones que no havien fet l’escena la setmana anterior, per estar cantant, s’han pogut integrar a l’acció grupal d'avui sense problema. He obert l’opció de què diferents persones, noi o noia, puguin actuar el personatge Frederick. Només ho han demanat l’Oscar i l’Ian. Hem fet escenes improvisades per petits grups sobre Frederick i el seu somni. Les escenes han estat molt ben plantejades i molt netes teatralment. Estic molt content de com han millorat.

Hem tornat a actuar l’entrada en el bosc per definir l’estructura del moviment grupal. Aquesta part ha costat més, ja que el fet de tenir objectes els animava a jugar i es despistaven amb facilitat de l’acció principal. Tot i així, hem pogut fer una vegada l’estructura completa de moviment. Paral·lelament l’Oscar, en Sergio i en Daniel Gómez han practicat una cançó amb l’Eduardo i la Sandra. Després hem cantat “La Canción de los deseos” combinant solistes i parts corals amb l’Eduardo i la Sandra.

Hem acabat amb el termòmetre. Avui el grup ha estat més dividit que mai. És la primera vegada que una part de la valoració de la sessió ha estat tan baixa. Han argumentat que aquesta posició era pel moment de joc més anàrquic a l’hora de fer l’escena d’entrada al bosc. He intentat repassar la sessió per tenir una mirada completa, ja que aquesta part han estat uns 20 minuts sobre un total de 2h. Crec que ha pesat massa en la valoració i que hi ha una tendència de ser negatiu per part d’una part del grup, igual que hi ha algunes persones que són híper positives.

Com a repte a millorar, crec que hem de saber canalitzar millor les ganes de jugar de la majoria del grup dintre del procés creatiu. No és gens recomanable fer servir energia per demanar atenció o que fessin silenci, i tampoc que entre ells s’acusin de portar-se bé o malament. El més important és que el grup està molt motivat i molt content. Notem que cada dia anem avançant i estem molt il·lusionats amb el grup i el projecte!









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada