PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

Projecte artístic i educatiu pioner a Catalunya

Durant aquest curs escolar 2015-2016 L’Escola Simeó Rabasa de Martorelles posa en marxa el projecte “L’Òpera a l’escola” amb la coordinació de La Nave Va teatre i el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Dins de l’aposta artística realitzada pel centre amb el teatre des de fa més de 20 anys, aquest nou projecte de “l’Òpera a l’escola” suposa un nou repte artístic i musical que permetrà els/les alumnes de 5è de primària representar una òpera participant del procés creatiu amb la col·laboració de dos ARTISTES professionals externs procedents de la dramatúrgia i la direcció escènica, i de la composició musical.

Projecte Innovador

“L’Òpera a l’escola” és molt més que un projecte artístic. Incorpora elements molt innovadors en la seva metodologia i en el seu plantejament pedagògic, permet adquirir competències bàsiques de forma motivadora i enriquidora.

Els artistes aniran a escola cada setmana i treballaran en equip amb els mestres del centre i els alumnes.

Adquireix una especial rellevància el fet que la dramatúrgia i la partitura de l'òpera la creen els artistes, des del material sorgit de la recerca dels nens. Aquest material serà fruit d’un treball tri direccional entre el “procés dramàtic”, la recerca sonora musical i la plàstica, creant partitures gràfiques que facilitin la implicació dels nens.

També és important destacar d’aquest projecte la visió de l'art com a agent transformador, composta per tres grans vessants; la social (el nostre rol en el col·lectiu i les necessitats que sorgeixen de l'individu), l'educativa (aprenentatges i descobriments sobre un mateix i les relacions humanes) i l'artística (el canvi de mirada, despertar la sensibilitat). Aquestes 3 vessants són les que engegarem en aquest procés, ja que entenem que és indispensable que el procés artístic promogui a l'acció i la reflexió. L'art té com a missió important la d'obrir interrogants que ens replantegin el nostre rol al món i la forma de millorar-lo.

Un altre aspecte significatiu és que l'escola ha emmarcat aquesta proposta d'òpera com a projecte interdisciplinari de centre. D'aquesta manera es vinculen tots els alumnes i professors amb activitats paral·leles i complementàries, per apropar-se al procés creatiu i al món de l'òpera des de diferents angles.

Exhibició del projecte

El projecte per aquest curs escolar 2015-2016 finalitzarà amb la presentació i exhibició d’un espectacle d’òpera durant els mesos d’abril i maig. Es realitzaran diverses actuacions a El Celler de Carrancà de Martorelles per a escoles de la zona, famílies, veïns i veïnes i al Centre Cultural de Granollers per a escoles de la comarca.

dijous, 14 de gener de 2016

SESSIÓ 14

Hem començat l’any 2016 després de 4 setmanes sense veure'ns. El grup ha entrat amb moltes ganes i en el ball de començament es podia respirar molt bon rotllo. Avui ha estat un dia important, ja que hem començat el procés artístic de creació de l’espectacle. Hem presentat l’argument de l’òpera basat en les seves aportacions i ja hem començat a treballar la primera escena visual sense paraules a la qual li afegirem música més endavant. Després hem començat a provar la primera escena parlada, provant diferents frases i intervencions. Cada alumne ha decidit si volia parlar o no i que li agradaria dir respecte a la situació. El grup ha treballat amb molta atenció i entrega.

Paral·lelament els solistes de “La cançó dels dolents” han anat a cantar amb l’Eduardo i després s’han incorporat a l’acció grupal. Quan quedaven 10 minuts hem presentat “La canción de los deseos” però la majoria del grup els hi costava posar atenció i han sorgit riures i jocs. Pot ser, ja era suficient i hem parlat amb la Sandra perquè la canti amb ells el dimecres a música. Aquesta cançó tindrà molt solistes i pot ser alguna part coral, ho hem de provar.


La valoració final ha estat bona, tot i que algunes persones han comentat que la situació final no els hi ha agradat. La meva reflexió és que potser no hem de ser tan exigents. Tant l’Eduardo com jo hem sortit molt contents de la sessió i de la feina realitzada avui tant teatralment com musicalment. Un gran primer pas!!!





1 comentari:

  1. Esteu fent una gran feina. Els nens están molt contents i motivats!! Endavant!!!

    ResponElimina